A KÉSZ sajtónyilatkozatban fejti ki álláspontját Magyar Bálint és Sándor Klára törvényjavaslatáról. Mint írják: Magyar Bálint és Sándor Klára törvényjavaslata merénylet a magyar ifjúság ellen, mert lebecsüli érdeklődését, teljesítőképességét, tehetségét, amikor a 12 évfolyamos iskolákban a hetedik osztályig tantárgyi ismeretek nélkül csupán alapkészségek fejlesztését javasolja. Igénytelenségével lemond a nevelésről, növelésről, s ezzel szélesre tárja a deviancia kapuit. A KÉSZ tiltakozik törvénybeiktatása ellen.
„A csőd felé tartó nyugat-európai oktatás és nevelési koncepció jellemző vonásai:
• a tanító ne fegyelmezzen, ne büntessen, csak türelmesen újra és újra beszélje meg a problémákat a gyerekkel
• a tanulás ne kényszert jelentsen, csak élvezetet
• ne legyen osztályozás, évismétlés, követelmény
• a hangsúly a tanuló jogain legyen
• ne a tanár adja át, hanem a tanuló alkossa meg tudását/ ö dönti el mit tanul, mit nem/
Ennek a gyakorlatnak eredménye, hogy mivel nincs komoly követelmény, tudás sincs. Franciaországban a hatodik osztályos diákok 1/3-a nem tud olvasni, számolni, az 1970-es javítási követelmények szerint 2004-ben a gimnazisták 56 százaléka megbukna.
Az utóbbi években a magyar oktatásban gyorsuló tempóban jelentkeznek a fenti tendenciák (alsó tagozatban nincs osztályozás, évismétlés stb.) Ebbe az oktatást fellazító folyamatba illeszkedik- s azt elfogadása esetén drasztikusan meggyorsítja – Magyar Bálint és Sándor Klára törvényjavaslata, amely a tizenkét évfolyamos iskolákban hetedik osztályig eltörölné a tantárgyakat (csak alapkészségeket fejlesztene), a házi feladatot, és ellehetetlenítené a tehetséggondozást szolgáló nyolc osztályos gimnáziumokat.
Ez a koncepció lebecsüli az ifjúságot, annak érdeklődését, kíváncsiságát, ambícióját, tehetségét. Igénytelenségével lemond a nevelésről, növelésről, figyelmen kívül hagyja a tanulók életkori sajátosságait, és tágra tárja a deviancia kapuit.
A fiatalt tisztelő pedagógia ad és követel, „lábujjhegyre állítja” a neveltet, amikor egy cseppel többet kér, mint amennyire az könnyedén képes, nem igazodik a gyermek és szülő rövid távú igényeihez. Illyésre hallgat, aki így int: „Ne azt add fiadnak, amit kér, hanem azt, amit kérnie kellene.”
„Minden erőnkkel küzdenünk kell az ifjúságot konzumidiótává formáló oktatási koncepció érvényesülése ellen" – áll a KÉSZ nyilatkozatában.