A nemzetiségi oktatási-nevelési intézmények támogatása közös ügy, közös törekvés - mondta a Miniszterelnökség egyházi és nemzetiségi kapcsolatkért felelős államtitkára csütörtökön Budapesten.
Soltész Miklós a VI. Nemzetiségi önkormányzati fenntartású nemzetiségi köznevelési intézmények parlamenti találkozóján arról beszélt, hogy
minden nehézség - koronavírus-járvány, háború, gazdasági és energetikai nehézségek, jogosan járó, de ki nem fizetett uniós támogatások - ellenére támogatni kell a nemzetiségi oktatási intézményeket.
A támogatások közül az államtitkár megemlítette az energetikai pályázatokat, amelyeknek köszönhetően három év alatt több mint 2,6 milliárd forintot tudtak fejlesztésekre fordítani ezek az intézmények, valamint elmondta azt is, hogy tavaly az intézményhálózat fenntartására 158 milliárd forintot fordítottak.
Az idei tanévben 108 oktatási-nevelési intézményt tartanak fenn a nemzetiségi önkormányzatok, amelyekben 1500 pedagógus dolgozik, és több mint húszezer gyerek tanul
– közölte Soltész Miklós, megjegyezve, hogy 2010-ben még 12 ilyen intézmény volt az országban. Az államtitkár beszámolt arról is, hogy 2026-tól a nemzetiségi pedagógusnak tanuló hallgatók ösztöndíját a Klebelsberg-ösztöndíj szintjére emelik az utánpótlás erősítése érdekében.
Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter előadásában azt hangoztatta, hogy a Kárpát-medence a normalitás szigete, ahol kölcsönösen tiszteljük és becsüljük egymást és egymás kultúráját megőrizve identitásunkat.
Bár támadják Magyarországot hagyományai, tradíciói miatt, és azért, mert kiáll a normalitásért, versenyképességben és tudásban mégis az élen jár, hiszen már 12 magyar egyetem van a világ felsőoktatási intézményeinek legjobb öt százalékában – tette hozzá a miniszter.
Kifejtette, a felsőfokú nemzetiségi képzések vonatkozásában az a cél, hogy egyszerre legyenek versenyképesek és identitásőrzők. Ennek érdekében az elmúlt években megduplázták a nemzetiségi képzésekre fordítható forrásokat, így idén már 760 millió forint állt rendelkezésre, új szakirányokat hoztak létre, úgy mint a romológia, az ukrán nyelvi tanító, valamint a beás nyelvű pedagógusképzés, és ezért emelik meg jelentősen a nemzetiségi tanár- és tanítóképzéseken az ösztöndíjak összegét.