Országos jelentőségűnek nevezte az új CAF-villamosok Budapestnek történő beszerzését a közigazgatási és területfejlesztési miniszter csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján, amelyet abból az alkalomból tartottak, hogy a Budapesti Közlekedési Központ és az Irányító Hatóság korábban aláírta a projekt támogatási szerződését.
Navracsics Tibor azt mondta, országos jelentősége és „kisugárzása van” az 51 új CAF-villamos beszerzésének, a fővárosi közösségi közlekedés fejlesztése jelentős esemény az egész ország számára, „sőt majdnem minden magyar állampolgár számára”.
Az ingázási és a belső vándorlási adatok azt mutatják, hogy „Budapest és a Budapesten kívüli Magyarország egy folyamatos lüktetésben van, nem nagyon lehet önmagában Budapestről mint szigetről beszélni, bármilyen jelentős fővárosi fejlesztésnek az egész országra kihatása van, sőt az egész ország egy jelentős fejlesztését is jelenti” – fejtette ki a miniszter. Hangsúlyozta:
az elmúlt bő húsz év sikertörtént a főváros számára,
hiszen Budapest már a 2004-es uniós csatlakozás idején az Európai Unió átlagánál fejlettebb volt mutatóit tekintve, és ez a szint 129 százalékról a legutóbbi adatok szerint 168-ra emelkedett. „Ebben talán szerepe volt annak a körülbelül ezermilliárd forintnyi európai uniós forrásnak is, ami az elmúlt bő évtizedben Budapestre érkezett fejlesztésként” – jegyezte meg a kereszténydemokrata politikus.
Rámutatott ugyanakkor, hogy Budapestnek nagyon éles versenyben kell helytállnia az Európai Unión belül.
Navracsics Tibor reményét fejezte ki, hogy a villamosbeszerzési projekt mellett a szintén uniós forrásból finanszírozott, huszonötmilliárd forintos keretösszegű Egészséges utcák program hozzájárul ahhoz, hogy Budapest ne csak gazdasági teljesítményét tekintve állja meg a helyét az európai városok versenyében, hanem élhetőbb is legyen.
Karácsony Gergely főpolgármester szintén azt mondta: amikor Budapestet fejlesztik, akkor tulajdonképpen az egész nemzet érdekében teszik.
Kitért arra is, a felfüggesztett uniós források nem a kormány számára okoznak problémát, hanem Magyarország számára, ezért reméli, hogy a kormány és az Európai Bizottság tudja rendezni a vitákat, és megérkeznek a fejlesztéshez szükséges források.
Bodor Ádám, a BKK mobilitási vezérigazgató-helyettese közölte: az új villamosok beszerzésével 2026 végére elérik majd, hogy a villamossal történő utazások több mint kétharmadát alacsonypadlós, klimatizált járművel szolgálják ki. Az 51 új villamos közül már húsz megérkezett, és 2026-ig ezt követi majd még 31.
Héri József, a BKV vasúti üzemeltetési vezérigazgató-helyettese kiemelte többek között, hogy az új CAF-villamosok a legmodernebb technológiát képviselik, képesek az energia visszatáplálására is.