A közlekedésbiztonság nemcsak a rendőrség ügye, ez közös társadalmi felelősség kell legyen – hangoztatta a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára kedden Budapesten. Rétvári Bence a közlekedési balesetek áldozatainak emlékművénél tartott sajtótájékoztatón azt mondta, az elmúlt tizenöt évben jelentősen csökkent a közlekedési balesetek száma, a legnagyobb mértékben a halálos kimenetelű baleseteké.
A rendőrség igyekszik minden technikai fejlesztést bevetni azért, hogy kevesebb legyen a baleset az utakon. A korábban kiépített VÉDA-rendszeren kívül egyre több úgynevezett trafiboxot helyez üzembe a rendőrség. Országszerte 285 ilyen berendezés kihelyezését hagyták jóvá 2022 óta, ezek közül 194 már működik 134 településen - közölte az államtitkár. Hozzáfűzte,
Budapesten 18 helyszínen 26 új sebességmérő kamerát (VidarSpeed) telepítettek a VÉDA-rendszerbe integrálva.
Rétvári Bence beszélt a vasúti átjáróknál indított pilotprogramról is; a MÁV-val közös programban az átjárókhoz telepített kamerákkal figyelik a forgalmat, a szabálytalanul közlekedőket.
Már 104 drón is segíti a rendőrség közlekedésbiztonsági munkáját.
Ezek az eszközök nemcsak a közlekedésrendészeti ellenőrzéseknél, közrendvédelmi feladatoknál nyújtanak segítséget a hatóságnak, hanem akár a helyszíneléseknél is - fejtette ki a kereszténydemokrata politikus.
Szót ejtett a rendőrség Pofátlan(tan)ítás elnevezésű akciójáról is, amikor a rendőrök kamerával felszerelt civil jellegű autókkal vesznek részt a közlekedésben, így szűrve ki a kirívó szabálytalanságot elkövető, agresszív autósokat. Rétvári Bence kitért arra,
a rendőrség által a különböző forgalmi helyzetekről készített és nyilvánosságra hozott felvételei erős társadalmi visszhangot váltanak ki.
Az államtitkár szerint ezek a képek elgondolkodtatják az embereket, hogy miért fontos betartani a közlekedési szabályokat.
Július 5-től életbe lépett az objektív felelősség a biztonsági övek használatával kapcsolatban. A jogszabálymódosítás a gépkocsi üzemben tartóját teszi felelőssé, ha az autóban nem használják a biztonsági övet – mondta Rétvári Bence.
Óberling József rendőr ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályának vezetője arról beszélt, hogy a közlekedési balesetek három fő oka a gyorshajtás, az elsőbbséggel kapcsolatos szabályok, valamint a kanyarodás, irányváltás szabályainak be nem tartása.
Sokan még mindig nem kötik be magukat az autóban, valamint gyakran elmulasztják a gyerekülés használatát. Továbbra is probléma az alkohol vagy kábítószer hatása alatti autóvezetés - emelte ki az ezredes.
Hangsúlyozta, a rendőrség vállalta azt az uniós célkitűzést, hogy 2050-re ne legyen halálos áldozattal járó közúti baleset, illetve azt, hogy 2030-ra fele annyian haljanak meg közúti balesetben, mint jelenleg. Jó úton járunk, de nem elég tempósan, így további erőfeszítésekre van szükség – fogalmazott. Megjegyezte, ezen cél eléréséhez az állami akarat nem elég, szükség van a közlekedők együttműködésére is.
A közlekedési balesetekben elhunytak emlékművét 1996-ban avatták fel a III. kerületi Flórián téri parkban.