A kormányablakokban az átlagos várakozási idő 16 perc 42 másodperc, a kiszolgálási idő 9 perc 11 másodperc; a kormány célja, hogy ezt tovább csökkentse – derül ki a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkárának válaszából, amelyet Vajda Zoltán szocialista országgyűlési képviselő írásbeli kérdésére adott.
Latorcai Csaba emlékeztette az MSZP-s képviselőt, hogy
2010 előtt az ügyfelek a különböző területi hatóságok »átláthatatlan pókhálójában« próbálták ügyeiket elintézni, rengeteg területi szerv és központi hivatal működött, az önkormányzatok pedig széttagolt szakmai szabályok szerint látták el feladataikat.
Ezzel szemben jelenleg átlátható területi szervezetrendszerben, magas színvonalon intézhetik ügyeiket az állampolgárok. A kormányablakok kialakításának legfontosabb célja az elégedett állampolgár, aki a lakóhelyéhez legközelebb, vagy bármely, a számára legkönnyebben elérhető kormányablakban el tudja intézni a hivatalos ügyeit – írta az államtitkár. Felidézte:
a kormányablak programot a kormány 2011-ben indította 29 kormányablak átadásával, mindössze 29 intézhető üggyel. Jelenleg 319 kormányablakban több, mint 2500 ügy intézhető.
Az országos kormányablak hálózat kiterjesztése során kiemelt szempont, hogy frekventált, könnyen elérhető és megközelíthető helyszíneken kerüljenek létrehozásra az ügyfélszolgálatok, amelyek akadálymentes környezetben biztosítják a magas színvonalú, integrált egyablakos ügyfélkiszolgálás lehetőségét – közölte Latorcai Csaba.
Megemlítette azt is, hogy 2023. óta játszósarkokat alakítottak ki minden olyan kormányablakban, ahol arra lehetőség volt. Emellett folyamatban van defibrillátorok beszerzése és telepítése, annak érdekében, hogy az év végére minden kormányablak „Életmentő Ponttá" válhasson.
Az ügyfelek 94 százaléka az ügyintézők hozzáállásával elégedett vagy nagyon elégedett volt az ügyintézések alkalmával,
89,9 százaléka pedig az ügyintézés gyorsaságával volt elégedett vagy nagyon elégedett. Az ügyfelek 95 százaléka elégedett vagy nagyon elégedett volt a kormányablak kinézetével, kilencven százalékuk pedig a nyitvatartási idővel – tájékoztatott az államtitkár.
Beszámolt továbbá arról, hogy 2020. január 1. és 2024. december 31. között összesen 63 millió ügyfél kereste fel a kormányablakokat, ami éves átlagban 12,6 millió ügyfelet jelent. Az említett időszakban az intézett ügyek száma 68,3 millió volt, ami éves átlagban 13,6 millió elintézett ügy. Az átlagos várakozási idő 16 perc 42 másodperc, a kiszolgálási idő 9 perc 11 másodperc volt.
A kormány célja, hogy a várakozási és ügyintézési időt tovább csökkentse
– hangsúlyozta Latorcai Csaba. Hozzáfűzte, a kormányablakban dolgozó ügyintézők száma folyamatosan nő, augusztusban 3890 volt; a kormányablakok feladatellátásához nélkülözhetetlen humánerőforrás a fővárosi és vármegyei kormányhivatalok rendelkezésére áll.